Monitoring dezinfo skupin – sociální sítě: květen 2025 I.

62164

Hlavní manipulativní narativy

1. Obavy z manipulace podzimních voleb

  • Šíření tvrzení, že vláda plánuje zmanipulovat volby, zejména prostřednictvím korespondenčního hlasování.
  • Objevují se konspirační teorie o zrušení voleb prezidentem Pavlem.
  • Téma rezonuje i v seriózních médiích; šířeno hlavně na Facebooku a YouTube.

2. Návštěva prezidenta Zelenského v Praze

  • Zelenskyj je vykreslován jako „žebrák“ žádající o peníze, přičemž česká vláda mu údajně bezvýhradně vyhovuje.
  • Kritika zaměřena na finanční pomoc Ukrajině na úkor českých občanů.
  • Šířeno především na Facebooku a Telegramu.

3. Spojování Ukrajiny a EU s nacismem

  • Ukrajina a EU jsou obviňovány z nacistických tendencí, zejména v souvislosti s oslavami Dne vítězství.
  • Zelenskyj je označován za diktátora; EU za nástroj cenzury a ideologické šikany.
  • Téma šířeno na Facebooku, YouTube a VKontakte.

Další šířené dezinformace

  • Rusko není v izolaci: Tvrzení, že na přehlídce ke Dni vítězství byli přítomni „opravdoví“ světoví lídři.
  • Západní vůdci a drogy: Nepravdivé zprávy o tom, že Macron, Starmer a Merz byli přistiženi s kokainem ve vlaku po návštěvě Kyjeva.

Taktiky ruské propagandy

  • Uniklé dokumenty z Agentury pro sociální design (SDA) odhalují profesionální propagandistickou mašinérii využívající principy komerčního marketingu.
  • Používány jsou placené reklamy, sítě falešných webů, virální memy, AI-generované komentáře a „vlastní značky“ vydávané za nezávislá média.
  • Cílem je narušit soudržnost Ukrajiny a západních společností prostřednictvím zneužívání zranitelných témat jako migrace, antivax, obavy z energií, kritika EU či NATO.
  • Propaganda je flexibilní a rychle se přizpůsobuje aktuálním tématům, čímž ztěžuje efektivitu fact-checkingu.

 

SM_2025_05a

Stáhnout ve formátu PDF