
Hlavní manipulativní narativy
1. Obavy z manipulace podzimních voleb
- Šíření tvrzení, že vláda plánuje zmanipulovat volby, zejména prostřednictvím korespondenčního hlasování.
- Objevují se konspirační teorie o zrušení voleb prezidentem Pavlem.
- Téma rezonuje i v seriózních médiích; šířeno hlavně na Facebooku a YouTube.
2. Návštěva prezidenta Zelenského v Praze
- Zelenskyj je vykreslován jako „žebrák“ žádající o peníze, přičemž česká vláda mu údajně bezvýhradně vyhovuje.
- Kritika zaměřena na finanční pomoc Ukrajině na úkor českých občanů.
- Šířeno především na Facebooku a Telegramu.
3. Spojování Ukrajiny a EU s nacismem
- Ukrajina a EU jsou obviňovány z nacistických tendencí, zejména v souvislosti s oslavami Dne vítězství.
- Zelenskyj je označován za diktátora; EU za nástroj cenzury a ideologické šikany.
- Téma šířeno na Facebooku, YouTube a VKontakte.
Další šířené dezinformace
- Rusko není v izolaci: Tvrzení, že na přehlídce ke Dni vítězství byli přítomni „opravdoví“ světoví lídři.
- Západní vůdci a drogy: Nepravdivé zprávy o tom, že Macron, Starmer a Merz byli přistiženi s kokainem ve vlaku po návštěvě Kyjeva.
Taktiky ruské propagandy
- Uniklé dokumenty z Agentury pro sociální design (SDA) odhalují profesionální propagandistickou mašinérii využívající principy komerčního marketingu.
- Používány jsou placené reklamy, sítě falešných webů, virální memy, AI-generované komentáře a „vlastní značky“ vydávané za nezávislá média.
- Cílem je narušit soudržnost Ukrajiny a západních společností prostřednictvím zneužívání zranitelných témat jako migrace, antivax, obavy z energií, kritika EU či NATO.
- Propaganda je flexibilní a rychle se přizpůsobuje aktuálním tématům, čímž ztěžuje efektivitu fact-checkingu.
SM_2025_05a
Stáhnout ve formátu PDF